Hestens Pain face

Heste i smerte ændrer udtryk i ansigtet
– pain face

Hold øje med hesten udtryk i ansigtet
– hestens “pain face” afslører om den har smerter.

Heste i smerte ændrer udtryk i ansigtet, således at de får et bekymret udtryk. Friske og raske heste er interesserede i omgivelserne og retter opmærksomheden med ører og øjne mod det der foregår omkring dem.

Heste i smerte bliver mere stille i deres bevægelser og kan være uinteresseret i det der sker omkring dem. Det er nemt at se, hvis hesten har ondt i et ben, så halter den eller den vil ikke støtte på det. Men smerter kan også aflæses i ansigtet og en samling af flere ændringer i ansigtets mimik kaldes pain face.

Sådan ser du på din hests ansigt, om den har smerter

Ørerne

Der blier større afstand mellem ørene der får en udadgående rotation ttil siderne. Ørene kan også være asymmetrisk positioneret. Lægger hesten ørene bagud, kan det også være et tegn på, at hesten har ondt.

Panden og øjnene

Hesten får et “bekymret udtryk” når musklerne omkring øjnene og panden trækkes sammen. I stedet for øjets omgivelser er ovale, så skabes der en vinkel der giver en trekant i det øverste øjenlåg og bryn når musklerne trækkes sammen. Samtidig er blikket ofte ikke nærværende, men mere indadvendt og de virker uintteresserede.

Næseborene og mulen

Når en hest har ondt strammer ansigstmuskulaturen til og mulen der normalt er blød, rund og afslappet bliver mere spids og stram. Det ser ud som om hesten er sammenbidt eller nærmest strammer mulen for et kunstigt smil. Når hesten ånder ind, udvider næseborene sig i en firkantet form. Normalt er næseborene runde, når hesten tager en indånding.

Et “bekymret” udtryk hvor ørene er roteret til siderne og “trekant” formation af musklerne i øjenomgivelserne

Muskulaturen omkring mulen og næseborene er anspændt og giver mulen en tilspidset lidt firkantet facon og næseborene er trukket op

Smertelindring hos heste

Når årsagen til smerterne og hestens pain face kendes, så er det dyrlægens opgave at lindrer disse symptomer hurtigt og så effektivt som muligt.

Korrekt og effektiv smertebehandling kan være kompleks og specielt ved kroniske smerter kan det være nødvendigt at kombinere flere forskellige slags medicin. Ved stærke smerter er smertestillende præparater ikke altid nok og der kan være indikation for at gøre andet og mere for at aflaste dyrets smerte.

Smertelindring med akupunktur

Akupunktur er en effektiv støtteteapi ved kroniske og stærke smerter. Akupunktur kan virke beroligende på dyrets nervesystem og dermed berolige den. Akupunktur virker også lokal smertelindrende og kan dæmpe smertesignalet fra et område. Læs mere om akupunktur her.

Eksempler på smerte hos heste

Eksempler på tilstande hos heste, hvor de oplever stærke og længervarende smerter er f.eks ved forfangenhed. Forfangenhed er en kronisk og meget smertevoldende tilstand, hvor hesten ofte behandles i lange perioder med smertestillende. I den akutte fase kan det være svært at bryde igennem “muren” af smerter og her kan akupunktur være en meget effektiv støtteterapi.

Kilder:
Gleerup, K. B., Forkman, B., Lindegaard, C., & Andersen, P. H. (2015). An equine pain face. Veterinary anaesthesia and analgesia, 42(1), 103-114.